Kuiz Matematik dalam bulan Ramadhan
10 replies [Last post]
daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

Dipetik dari http://keretamayat.blogspot.com/2008_04_01_archive.html

1)Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir, maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut, maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?,
Dan seandainya selepas solat kita ucapkan sebanyak 33 kali zikir, berapakah luas yang di perlukan untuk tempatkan pokok-pokok tersebut?.

2) Dalam kubur akan di lepaskan ular yang besar dan panjangnya sebulan perjalanan untuk azab manusia yang tidak bersolat, sekiranya di ambil perjalanan manusia biasa yang sihat dan berumur dalam lingkungan 30 tahun, berapakah panjang sebenar ular tersebut?

3)Diketahui akan betapa bisanya siksa dari serangga di akhirat yang mana sekiranya satu titik bisa tumpah ke bumi, maka semua tumbuh-tumbuhan akan mati, berapakah liter kadar racun yang diperlukan untuk matikan tumbuh-tumbuhan di dunia ini dan apabila di bandingkan dengan racun bisa tadi, berapakah nisbah ketumpatan perbandingan racun tersebut?.

4) Di katakan pada zaman Nabi Adam a.s, batu dari atas neraka telah jatuh dan bertemu dasarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW, berapakah kedalaman neraka yang sebenar?

5) Panjang titian sirat adalah 1500 tahun perjalanan, 500 tahun mendaki, 500 tahun mendatar, dan 500 tahun menurun, sekiranya ummat bani Israel enggan masuk shurga dengan rahmat tapi ingin masuk shurga dengan amalannya, berapakali lallatul qadarkah yang diperlukan untuk melintas titian sirat ini.
(Hint: satu lailatul qadar bersamaan seribu bulan.)

6) Solat berjemaah di gandakan 27 kali daripada solat di rumah, sekiranya pada tahun lompat ali bersolat berjemaah hanya pada hari jummat dan hari raya, berapakah pahala solat berjemaah Ali..(soalan bonus)

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

ok aku jawap soalan 6 kita solat jumaat pada tiap-tiap minggu dalam setahun ada 52 minggu, masihi laa hijrah tak tahu.

jadi kiraan aku ni ikut masihi,oleh itu

1) Solat berjemaah = 27
2) 1 tahun masihi = 52 minggu

jadi 27 x 52 = 1404 pahala

hari raya dalam islam cuma 2 kali sahaja

jadi 27 x 2 = 54 pahala

jadi jumlah semuanya = 1404 + 54 = 1458 pahala

tapi soalan nak tahun lompat, rasanya takde kesan apa-apa pun
cuma tambah sehari aje kan, tu pun pada bulan febuari

jadi jumlah sebenar yang Ali dapat = 1458
nanati aku buat dalam bentuk php ker js ker

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

ooo, aku lupa. ada info baru

pahala sembahyang jumaat bergantung kepada masjid mana dia sembahyang:
-di masjid jamek pada hari jumaat ialah 150 kali ganda,
-di masjidil haram 100,000 kali ganda
-di masjid nabi 1,000 - 10,000 kali ganda (minimum dan maximum)

Sekiranya sembahyang jumaat pada bulan Ramadhan digandakan 70 kali ganda, campur pahala gandaan masjid .

katakan kita masuk nilai solat jumaat pada bulan ramadan
jadi jumlah yang Ali dapat = 1458
kita kena tolak dulu dengan 27 * 4 = 108 (tolak pahala satu bulan biasa)
lepas tu kena tambah 27 * 70 * 4 = 7560 (tambah pahala satu bulan ramadan)

jadi 1458 - 108 + 7560 = 8910
sekarang Ali dapat = 8910
tapi demi ....

Internet Marketeer
thephenom's picture
User offline. Last seen 23 weeks 5 days ago. Offline
Joined: 08/16/2009
Points: 123

kalau tak silap aku pernah berlaku dlm setahun (tahun masihi) berlaku 2 kali raya puasa iaitu pada awal tahun dan akhir tahun masihi. Ini bermakna ada kemungkinan 3 kali raya.

berkenaan tahun lompat pulak, ada jugak kemungkinan terlebih satu jumaat dlm setahun dimana 31 dis tu adalah hari jumaat. kalau tak tambah 29hb semestinya 31hb ds adalah hari khamis dan jumaat esoknya tidak dikira kerana udah tahun depan

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

thephenom kata berkenaan tahun lompat pulak, ada jugak kemungkinan terlebih satu jumaat dlm setahun dimana 31 dis tu adalah hari jumaat. kalau tak tambah 29hb semestinya 31hb ds adalah hari khamis dan jumaat esoknya tidak dikira kerana udah tahun depan

tapi aku kira ikut minggu, kiranya dalam tahun lompat, ada 53 minggu ker???
yang raya tu aku kira 2 kali, raya puasa dan raya korban
lagi pun kan ada lagu raya
"setahun hanya sekali, merayakan hari yang mulia ni" Laughing out loud

tapi aku ada keliru pasal sembahyang jumaat pada bulan Ramadhan
digandakan 70 kali ganda, sebab satu solat jemaah = 27
kalau dalam bulan ramadan, satu solat jemaah = 70 atau 27 * 70???

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

Jawapan kepada soalan ke 4...kedalaman neraka:

Di katakan pada zaman Nabi Adam a.s, batu dari atas neraka telah jatuh dan bertemu
dasarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW, berapakah kedalaman neraka yang sebenar?

sebelum tu ada maklumat penting

Quote:
Kata Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, maksudnya: Kami bersama-sama Rasulullah Saw, maka kami mendengar suara yang sangat hebat lagi dahsyat. Beliau bersabda: “Tahukah kamu sekalian suara apakah iniâ€. Kami menjawab: “Allah dan Rasulnya yang lebih mengetahuiâ€. Beliau bersabda: “Ini adalah suara batu yang dilontarkan ke dalam neraka Jahannam sejak 70 tahun dan sekarang baru sampai ke dasarnya.

...
Sekiranya saiz batu itu adalah sebesar kepala manusia dan berjisim 3.56 kg, dan isipadunya
di anggap tumpat, dan dengan mengaggap graviti neraka adalah sama dengan bumi iaitu 9.81
Newton, berapakah kedalaman neraka sekiranya 70 tahun masa yang di ambil untuk batu itu
jatuh.

ok, ni jawapan aku, katakan pecutan graviti 10 meter dalam satu saat.
aku buat bundar aje, senang nak kira Laughing out loud
katakan pecutan graviti kat dalam neraka sama dengan pecutan graviti dunia ni.
1 tahun akhirat = 1000 tahun dunia
70 tahun akhirat = 1000 x 70 = 70,000

jadi 1 minit = 60 X 10 = 600 meter
1 jam pulak = 60 X 60 X 10 = 36,000 meter
satu hari = 24 X 60 X 60 X 10=864,000 meter
1 minggu = 7 x 24 x 60 x 60 x 10 =6,048,000 meter
1 tahun = 52 minggu = 52 x 7 x 24 x 60 x 60 x 10 = 314,496,000 meter
70 tahun = 70,000 x 52 x 7 x 24 x 60 x 60 x 10 = 22,014,720,000,000 meter
atau persamaan 2.20147 X 10 kuasa 13 meter

jadi 1000 meter = 1 km
1000 meter = 10 X 10 kuasa 3

13-3 = 10 // tukar meter kepada km
oleh itu 70 tahun akhirat = 2.20147 x 10 kuasa 10 km
jadi nak tahu jaraknya kena kira jarak bumi dan bulan
atau jarak bumi dan matahari
atau jarak bumi dan ploto (planet paling jauh dalam sistem suria)
atau jarak bumi dengan bima sakti
atau jarak bumi dengan bintang paling dekat
atau ... Maha Suci Allah !!!!

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

soalan 1)Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir, maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut, maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?, Dan seandainya selepas solat kita ucapkan sebanyak 33 kali zikir, berapakah luas yang di perlukan untuk tempatkan pokok-pokok tersebut?

jadi untuk soalan ni kita kena tahu kuda pecut
1) berapa meter persaat
2) berapa kilometer sejam
3) apa yang dinamakan kuasa kuda Laughing out loud

kalau ko orang boleh bagi 3 nilai ni
aku boleh bagi tahu berapa diameter pokok tersebut
demi ... Laughing out loud

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

jadi kalau nak tahu kuda pecut berapa kilometer sejam aku google dan dapat ni

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_racing

Types of racing

The style of racing, the distances and the type of events varies very much by the country in which the race is occurring, and many countries offer different types of horse races.

In the United States, races can occur on flat surfaces of either dirt, polytrack, or grass, generally Thoroughbred racing; other tracks offer Quarter Horse racing and harness racing, or combinations of these three types of racing. Racing with other breeds, such as Arabian horse racing, is found on a limited basis. American Thoroughbred races are run at a wide variety of distances, most commonly from 5 to 12 furlongs (0.63 to 1.5 mi/1.0 to 2.4 km); with this in mind, breeders of Thoroughbred race horses attempt to breed horses that excel at a particular distance (see Dosage Index).

yang aku dapat 5 to 12 furlongs (0.63 to 1.5 mi/1.0 to 2.4 km)
1-2.4 km???
tak pasti sama ada dalam satu saat atau satu jam
aku masih mencari lagi :-/

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

soalan 5) Panjang titian sirat adalah 1500 tahun perjalanan, 500 tahun mendaki, 500 tahun mendatar, dan 500 tahun menurun, sekiranya ummat bani Israel enggan masuk shurga dengan rahmat tapi ingin masuk shurga dengan amalannya, berapakali lallatul qadarkah yang diperlukan untuk melintas titian sirat ini. (Hint: satu lailatul qadar bersamaan seribu bulan.)

1 tahun akhirat = 1000 tahun dunia
1500 tahun akhirat = 1500 X 1000 = 1,500,000 tahun dunia

1 tahun = 12 bulan
2 tahun = 12 X 2 = 24 bulan
1,500,000 tahun = 12 X 1,500,000 = 18,000,000 bulan

1000 bulan = 1 lailatul qadar
18,000,000 bulan = 18,000,000 / 1000
= 18,000 lailatul qadar

daku kecewa tak boleh nak pos apa2 lagi ...
amin007's picture
User offline. Last seen 2 days 9 hours ago. Offline
Pro
Joined: 08/16/2009
Points: 2050

1)Apabila seorang hamba Allah mengucapkan satu zikir, maka akan tumbuh satu pohon yang besar dalam shurga di mana kuda yang paling pantas akan mengambil masa setahun untuk melintas bayang-bayang pokok tersebut, maka berapakah diameter sebenar pokok tersebut?, Dan seandainya selepas solat kita ucapkan sebanyak 33 kali zikir, berapakah luas yang di perlukan untuk tempatkan pokok-pokok tersebut?.

ok, katakan kuda paling pantas boleh pecut 200 km/sejam,
ikutkan aku pun tak tahu kuda boleh pecut berapa laju,
hentam saja laa labu, jadi

1 jam = 200 km
2 jam = 2 X 200 = 400 km
24 jam = 24 X 200 = 4800 km

jadi 24 jam = 1 hari
jadi kalau nak kira tahun, aku ambil tahun masihi = 365 hari
oleh tu

1 hari = 4800 km
365 hari = 365 X 4800 = 1,752,000 km
1000 tahun dunia = 1,752,000 X 1000 = 7,752,000,000 km

tu baru satu zikir. kalau 33 kali zikit
7,752,000,000 X 33 = 57,816,000,000 km atau
5.7816 X 10 kuasa 10 km